Een boom voedt zich met de grond van het verleden en zijn vruchten dragen de toekomst. Seizoen na seizoen, jaar na jaar. In Oogst bewegen vier dansers van de ene formatie naar de andere. Hun identiteit, hun bewegingsidioom, heeft overduidelijk elementen van de hiphop- en Surinaams Aukaanse traditionele dans in zich. Op zoek naar de essentie en de kern van het individu blijven ritmisch pulserende bewegingen over. Door de dans steeds meer te ontdoen van zijn bravoure graven de dansers dieper in hun ‘zijn’.
In Oogst snijdt Alida de ‘rat race’ in de huidige maatschappij aan. Een maatschappij waarin alles beter, mooier en groter moet. We zijn geneigd hierin mee te gaan. Maar hoe blijven we als individu daarin staande? Daarnaast neemt Alida de multiculturele samenleving onder de loep. Als ervaringsdeskundige en sociologe constateert ze dat er een nieuwe generatie opstaat die genoodzaakt is zich te definiëren aan de hand van meerdere culturen waarmee zij verbonden is. Oogst laat de zoektocht zien naar een eigen identiteit binnen verschillende culturen en een op prestaties gerichte maatschappij.
Ook Alida zelf graaft dieper in haar ‘roots’ en voegt opvallende elementen toe van de traditionele Aukaanse dans van haar geboorteland Suriname. De confronterende en pulserende bewegingen komen tot leven in een opmerkelijk toneelbeeld van ontwerpster Loes Schakenbos, waarin de door mens gemaakte structuur een weg zoekt naar de natuur en oorsprong. Speciaal voor de avondvullende voorstelling componeerde de Argentijns Nederlandse componist Diego Soifer de muziek. Met een mix van digitale soundscapes, live percussie en fluit creëert hij een indringende sfeer, waarin rituele klanken overgaan in hedendaagse ritmes.
randprogramma
Scenarist en regisseur Sophie van de Pol dook in de identiteit van de dansers en musici met ‘roots’ in landen als Suriname, Curaçao en België. Zij interviewde hen en vroeg naar dierbare herinneringen en eigendommen. In oude karakteristieke reiskoffers liggen deze persoonlijke voorwerpen tentoongespreid. Hier worden de ‘roots’ ontdekt en wordt er via videoschermen geluisterd naar de verhalen die schuilgaan achter de eigendommen en wat hun identiteit vormgeeft.
‘Alida Dors is een van de interessantste, meest vernieuwende hiphopchoreografen in Nederland. Waar hiphop in het theater vaak toch snel te vertellend wordt, en/of te moraliserend, zoekt Dors juist naar de abstractie. ... met prachtig - en krachtig - resultaat.’
Bregtje Schudel - Theaterkrant
‘Alida Dors is niet zoals de meeste hiphopchoreografen. Terwijl velen krampachtig vasthouden aan de hiphop pur sang, heeft Dors zich in de afgelopen tien jaar ontwikkeld van hiphopdanseres tot een choreografe met haar eigen stempel.’
Parool
choreografie | Alida Dors
dans | Donna Chittick, Sarah Mancini, Quincy Ignacia, Jason de Witt
compositie | Diego Soifer
fluit | Janneke Groesz
percussie | Marijn Korff de Gidts
toneelbeeld, lichtontwerp | Loes Schakenbos
kostuumontwerp | Asalia Khadjé
dramaturgie | Merel Heering
techniek | Davy den Dulk
randprogrammering | Sophie van de Pol
Zakelijke leiding & productieleiding | Gysèle ter Berg
Verkoop | Gysèle ter Berg
Marketing & PR | Charlotte Schultz
fotografie campagnebeeld | Linette raven
fotografie | Sigel Eschkol
Met dank aan Krisztina de Châtel
Oogst is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst), Prins Bernhard Cultuurfonds, SNS REAAL Fonds, VSBfonds, Fonds Podiumkunsten, Janivo Stichting, NORMA fonds. De randprogrammering is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van C-O.
Theater Bellevue Amsterdam, première
|
Theater Bellevue Amsterdam
|
Tanzhaus nrw Düsseldorf (DE)
|
Rabotheater Hengelo
|
Rotterdamse Schouwburg Rotterdam
|
Chassé Theater Breda
|
Verkadefabriek Den Bosch
|
Stadsschouwburg Arnhem
|
Theater Kikker Utrecht
|
Theater Kikker Utrecht
|
Schouwburg De Lawei Drachten
|
Theater Ins Blau Leiden
|
De NWE Vorst Tilburg
|
Theater Korzo Den Haag
|
LUX Nijmegen
|
Bijlmer Parktheater Amsterdam
|
Podium Mozaïek Amsterdam
|