Voor miljoenen mensen was Fort Elmina in Ghana de laatste verblijfplek in Afrika. Tussen 1637 en 1814 verscheepte de Nederlandse West-Indische Compagnie zo'n dertigduizend slaven uit de kerkers van het Fort naar bestemmingen in Amerika en Suriname. De elftallige cast van Black Memories stapt met open vizier in deze koloniale Nederlandse geschiedenis.
Het koloniale verleden van Nederland is lastig te verteren. Mensen verschepen alsof het producten zijn, dat kun je je toch niet voorstellen? En toch is dat wat er is gebeurd. Het Nederlandse slavernijverleden hoort in onze geschiedenisboeken, maar staat er niet echt in. De geschiedenis van gekleurde mensen in Nederland is hier direct mee verbonden, want de grote rijkdom die de Verenigde Nederlanden vergaarden, was mede te danken aan de slavenhandel. Het is een emotioneel onderwerp waar veel over te zeggen en te delen valt. Een onderwerp dat vaak zorgt voor conflict. Witte Nederlands willen het liefst vergeten dat slavernij een onderdeel van ons verleden is. Gekleurde Nederlanders voelen zich te weinig gehoord. Hoe moeten we met elkaar verder?
Kunnen we het met elkaar over dat verleden hebben? Ja! Black Memories nodigt jongeren uit om deze stap te wagen. Vertrekpunt zijn de persoonlijke belevenissen van de vijf dansers, vier musici en twee acteurs. Met elkaar steken ze van wal over de rijkdom aan culturen in ons land. Maar ook over het ongemak dat donkerder is dan een doosje schoensmeer op 5 december. Met elkaar stappen zij in het verleden en in het actuele debat en openen deuren om elkaar in de toekomst te blijven begrijpen. Black Memories is een voorstelling voor jongeren vanaf 12+ jaar over macht, vrijheid en huidskleur. Met de hartklop van Afrikaanse, Caribische en Westerse muziek en de energie van de hedendaagse urban cultuur.
Black Memories is een unieke samenwerking tussen BackBone, Danstheater AYA en Tafel van Vijf. Danstheater AYA maakt brutaal en interactief danstheater voor een jong publiek, waarbij taboes niet worden geschuwd. Tafel van Vijf maakt muziektheater over grote thema’s uit de Nederlandse geschiedenis, gekoppeld aan de actualiteit.
"Black Memories overtuigt en komt binnen" - ***** Trouw
“Puttend uit Afrikaanse, Caribische en Amerikaanse stijlen smeden ze een spannend amalgaam van urban en tribal.” - Parool
“Het spel is geloofwaardig: dit is hún verhaal, hún visie op het verleden. En dat verleden is wat hen betreft nog lang niet afgerond.” - ***** Trouw
“Aan weerszijden van het toneel brengen de vier musici een al even wervelende mix van westerse, Caribische en Afrikaanse muziek. Ze zwepen de dansers op in de razendsnelle en technisch sterke solo’s…” - ***** Trouw
Concept, regie en choreografie:
Herman van Baar, Wies Bloemen, Alida Dors
Tekst:
Ayden Dijkstra
Muziekcompositie:
Floris van der Vlugt
Dans en spel:
Aisa Winter, Anna Lindaya, Christine Amagove Karani, Djinti Sullivan, Jacob de Groot, Jason Winter, Perry Gits
Muziek: Jasper Goedman (percussie), Rory Ronde (gitaar, zang), Floris van der Vlugt (saxofoon, zang), Yariv Vroom (percussie)
Kostuums: Isis Vaandrager
Decor & lichtontwerp: Erik van Raalte
Licht: Nick van Doesum
Geluid: Arjan van Tricht
Repetitie fotografie: Sjoerd Derine
Trailer: Lex Vesseur en Jelmer Buitenga
Maas Podium Rotterdam
|
Theater de Krakeling Amsterdam
|
Theater de Krakeling Amsterdam
|
Theater de Krakeling Amsterdam
|
Theater de Krakeling Amsterdam
|
Munttheater Weert
|
Penta College CSG Scala Molenwatering (school) Spijkenisse
|
Theater Korzo Den Haag
|
Theater Korzo Den Haag
|
Theater De Meervaart Amsterdam
|
Schouwburg Hengelo Hengelo
|
Podium Mozaïek Amsterdam
|
Schouwburg Kunstmin Dordrecht
|
Toneelschuur Haarlem
|
Bijlmer Parktheater Amsterdam
|
Schouwburg De Lawei Drachten
|
Theater Rotterdam Rotterdam
|
Stadsschouwburg Utrecht
|
De Nieuwe Vorst Tilburg
|
De Oosterpoort Groningen
|
Stadsschouwburg Velsen IJmuiden
|
Theater Zuid Rotterdam
|
Zeelandtheaters - Theater de Mythe Goes
|
Zeelandtheaters - Theater de Mythe Goes
|
Zeelandtheaters - Theater de Mythe Goes
|