‘Hoewel hiphopdans een zeer jonge vorm is, heeft het alles in zich om verhalen met een lange spanningsboog te vertellen. Het is niet louter een jongerentrend. Hiphop is de oorsprong van waaruit ik mijn danstaal ontwikkeld heb, en zal naar alle waarschijnlijkheid een bron van inspiratie blijven.’ 
Alida Dors

Alida Dors (Amsterdam, 1977) danste al op jonge leeftijd bij verschillende danscrews. Na het afronden van haar opleiding Fiscale Economie in 1999 besloot ze zich een jaar volledig op dansen te richten om te kijken waar haar talent haar zou brengen. Ze werd een veelgevraagde danseres en stond bij diverse grote sterren op het podium, zoals Eternal, P. Diddy, Usher, Arnhemsgewijs, Ruth Jacott en Gordon. Ook was ze te zien in videoclips en theater- en dansvoorstellingen. 

Van danseres ontwikkelde Alida zich tot choreografe. De choreografieën van Alida kenmerken zich door maatschappelijke betrokkenheid en vertrekken altijd vanuit het hiphopvocabulaire. Haar werk bleef niet onopgemerkt: ze kreeg een internationale beurs aangeboden door de Van den Ende Foundation, ontving de Kunstfactor Award in 2008 en werd in 2009 voor twee seizoenen benoemd tot ‘artist in residence’ bij productiehuis MC. Zij groeide verder bij productiehuis Korzo en werd in 2010 geselecteerd voor de Blind Date Tour (een serie voorstellingen met nieuwe veelbelovende theatermakers op het gebied van toneel, dans, mime en muziektheater). Ook nam ze deel aan het project Choreoroam van Dansateliers Rotterdam in 2009, waar ze haar stijl verder kon onderzoeken tijdens een zevental internationale residenties. 

Inmiddels is Alida Dors artistiek leider van haar eigen Stichting BackBone. Daarnaast is ze artistiek leider van de naar eigen inzichten opgezette hiphopbeweging Solid Ground Movement. 
‘Alida Dors weet bruggen te slaan; tussen danstalen en tussen publiek. Tegelijkertijd blijft ze het onbekende opzoeken.’ Met deze uitspraak door de jury, won zij de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht (2012). De afgelopen jaren ontving zij een talentontwikkelingsbeurs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Fonds Podiumkunsten om zich van hiphopdanseres te ontwikkelen tot choreografe. Dors gaat voor haar voorstellingen regelmatig de samenwerking aan met choreografen, musici en woordkunstenaars zoals Typhoon, Diego Soifer, André Gingras, Krisztina de Châtel en Erik Kaiel. Inmiddels heeft zij tevens haar tweede studie tot socioloog afgerond.

In dans heeft Alida haar manier gevonden om inhoudelijk bij te dragen aan het discours over de wereld waarin we leven en om mensen te prikkelen. De traditionele vorm van hiphop is met zijn korte spanningsbogen en vormvastheid ontoereikend om haar artistieke en maatschappelijke ambities vorm te geven. Alida breekt deze gegevens open voegt naar behoefte verschillende disciplines toe aan haar danstaal en maakt met haar voorstellingen een totaal beleving. 
Zij ontdoet de reguliere hiphopdans van bravoure en snijdt onderwerpen aan die van deze tijd zijn en iedereen aangaan. Als een van de eerste vrouwen in de hiphop, besloot zij hiphop een rijke basis vormt voor het vertellen van verhalen en het delen van emoties. Zij weet bruggen te slaan tussen danstalen en publiek. Haar werk vertegenwoordigt herkenbare thema’s die betrekking hebben op ‘echte’ mensen. Hiermee bereikt zij een breed en divers publiek. Potentieel publiek lokt ze de theaters binnen, en tegelijkertijd zoekt ze ook plekken buiten het theater, in de publieke ruimte, waar haar werk makkelijk toegankelijk is voor iedereen

‘Alida Dors verrijkt het hiphopidioom van binnenuit. De bravoure breekt ze open, de menselijkheid erachter zoekt ze. Met Succes.’
Dans Magazine

‘Alida Dors is een van de interessantste, meest vernieuwende hiphopchoreografen in Nederland. Waar hiphop in het theater vaak toch snel te vertellend wordt, en/of te moraliserend, zoekt Dors juist naar de abstractie. [...] met prachtig - en krachtig - resultaat.’
Theaterkrant

‘Alida Dors is niet zoals de meeste hiphopchoreografen. Terwijl velen krampachtig vasthouden aan de hiphop pur sang, heeft Dors zich in de afgelopen tien jaar ontwikkeld van hiphopdanseres tot een choreografe met haar eigen stempel.’
Parool